17 november 2007

over and out

Jag lyssnar på Kjellvanders "poppies and peonies" varje dag, flera gånger. Herregud vilken låt. Igår msn:ade jag lite med Hans och då skickade jag över låten till honom. Han lyssnade inte på den, verkade helt ointresserad. Jag satte på låten själv och kom över honom. Så jävla skönt.

Kom att tänka på röda bönor igår. Jag lyssnade jättemycket på dom när jag gick på högstadiet. Jag minns när vi hade bildlektioner, då fick alla ta med egen musik och spela på en bandspelare. Killarna styrde ofta över vilken musik vi skulle lyssna på, dom körde snoop och warren g och sånt. En gång tog jag med Röda bönor. Det var sjukt kul! Killarna blev rasande men var tvugna att lyssna eftersom de hade valt musik alla andra bildlektioner. Jag minns en textrad extra tydligt:
ur kvinnan föddes styrka
och ur mannen otacksamhet
Hahahahaha. Hör du det Hans?!

37 Comments:

Anonymous Anonym said...

way to go girl!

6:56 em  
Anonymous Anonym said...

Sankta Lucia Filippa och
Sankta Lucia Monica, hør ni av er nær det passar?

Mvh G.

5:01 em  
Blogger wendela said...

Goa herr G. Är du från danmark eller? Det gör inget om du inte är det men jag älskar danmark så var helst därifrån.

12:27 fm  
Blogger fihll said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

1:14 fm  
Blogger fihll said...

mmmm, kom bara å tänka på en sak angående att Filippa går i 9 f...
min syster hamnade i 7f när hon började högstadiet, och då sa jag "nice, f som i fridah!" men hon sa "näää, f som i Fterbliven!".
jag tyckte det var roligt. det kanske ingen annan tycker.
jaja! Kände bara för att skriva det!

(btw, du är bäsbstbästbästbästbästbästbästbäst)

KRÄEM

1:17 fm  
Blogger S. said...

Håller med dig, Kjellvander är fantastisk!

7:26 em  
Blogger Natalie said...

grattis på namnsdagen igen!

1:22 fm  
Anonymous Anonym said...

Malmö 22-11-07

Tyvärr, jag är svensk. Jag var inne på Lottes hemsida och lyssnade på "Linedanser". Jag har kanske danska förfäder från 1600-talet...
Mvh Göran
P.s. Gillar du också Kieslowskis filmer? D.s.

2:08 em  
Blogger sunbreakthrough said...

"Var det den veckan jag hade påssjuka?" haha, du är bäst! :D Trevlig blogg också, den ska jag följa :)

4:52 em  
Anonymous Anonym said...

åå åå åå tjejer
åå åå åå tjejer
Vi måste höja våra röster för att höras
Deras låtar skulle kunna vara pausmusik i barnprogram som kartonghuset.

Jag minns tiden när man skämdes för vad man lyssnade på. Det var ungefär vid högstadiet. Indiepop/rock var inte lika coolt som det är idag.

Är du feminist? Första gången jag började tänka på feminism var när jag såg Robinson för massa säsonger sedan och en av de äldre kvinnliga deltagarna kan ständigt upprepade "kvinnor kan". Det var då jag började fundera på om jag borde ha tänkt något annat. FÖr mig känns det mer som "jaha du tycker kvinnor är sämre men måste säga att kvinnor kan för att hålla självförtroendet uppe?". Där förstördes mitt perfekta liv.

Lyssnar du på loosegoats? Det finns vissa sköna likheter med kjellvander. I like!

Jag tittar på "Om påsken" med filippa på youtube flera gånger i veckan. Jag tycker det är hur kul som helst. Det är något visst med hur hon betonar ord. Hur hon säger "bibeln", som det var ett annat språk. Jag skrattar alltid.

Din andra karaktär/röst är rätt intressant. Det är svårt att inte låta ansträngd när man försöker prata oskånskt. Det är ju mer än bara diftonger och tungrots-r.

Men gaah filippa får inte försvinna! Tänk vad mycket hon kan få göra. Gå i nån specialanpassad klass på gymnasiet (ja, helt vanlig är hon ju inte). Hon kan få på AMS-kurser. Prova på massor olika praktikjobb. Misslyckas, ha gott självförtroende och svara drygt, fast omedvetet. Det finns ju hur mycket humor som helst i det här. Weee!

Skåne/skåningar gör mig så glad! Själv är jag rädd för att jag, precis som du gjort, måste "hamna" i Stockholm. Den stad som egentligen är så stor men ändå så trång! Malmö kan man ju göra så mycket mer med! Jag är själv ingen skåning men blir glad bara av att höra någon säga "personal till burkautomaten" på bredaste skånskan inne i en matbutik.

MVH
J.

Blev det långt?

12:22 fm  
Anonymous Anonym said...

W!
Intressant - jag avskyr teater så jag borde tydligen åka till Uppsala till helgen. Hoppas att du hinner ner till Kjellvanders spelning dagen efter på Rival, han är ju nästan onödigt bra live. Fantastiskt fina texter du skriver här, jag hoppas att vi får ta del av fler i framtiden. Själv önskar jag att jag inte använt ordet "till" 4 gånger i denna text, men så kan det bli ibland.
/B

9:36 em  
Anonymous Anonym said...

Du måste kolla in kjellvanders framträdande på babben (finns på svt.se) Han gör en akustisk version av two souls som är helt magnifik (klår studioversionen med hästlängder)

Alltså. Babben del 8 (på svt.se). Hoppa fram till 23min40 och njut!

12:21 em  
Blogger fihll said...

du måste skriva mer, annars dör jag.
mhm.
åh, gör något i malmö eller lund så jag får en ordentlig anledning att åka dit!


åh, du är så bäst. kärlek till dig!

4:07 fm  
Blogger Ricard said...

Hade inte hört något av Kjellvander... innan jag läste ditt inlägg. Tack så mycket! Har du försvunnit från fejsboken, förresten? Sköt om dig.

5:48 em  
Anonymous Anonym said...

angående känslan av att kunna ta sig vidare...

jag såg det tydligt
idag. att själva resan
blir just en resa, och ett hem
i själva rörelsen

det hela såg väldigt fint ut.
tågen och stationerna.
en mycket detaljerad dröm. och på perrongerna;
väntande tider
med solskenet i sina ansikten

8:25 em  
Anonymous Anonym said...

Läste nyss att du ska vara med i Säsong 2 av Hjälp! - Ascoolt! Ha en God Jul! :P

9:43 em  
Anonymous Anonym said...

God Jul, Sissela

3:10 fm  
Anonymous Anonym said...

Och gott nytt år!

12:06 em  
Blogger d.o said...

...ville bara förvarna (eftersom du rimligtvis i slutändan antagligen och mest troligt kommer att ha något att säga till om det hela) att jag aktivt skall lobba för att du (eller Filippa) får en roll i vårt nästa filmprojekt efter filmen Frostbiten (för vilken jag ber om ursäkt)

Ps. Med "lobba" menar jag "tjata"
Ds.

8:34 em  
Anonymous Anonym said...

Tja varför skriver du inte i bloggen har du tappat fingrarna?

11:28 fm  
Anonymous Anonym said...

Bon jour.

Vad händer? Helgeå!
Huvud, axlar, knä och tå.

Dikt? Tranströmer? R.b. '89?
Hoppas...

Riksteatern kommer kanske
närmare ekvatorn och svalkar?

Många frågor hopas.

/G

6:00 em  
Anonymous Anonym said...

ovanstående dikt från d darko? inte är det tranströmer iallafall..! och inte lär herr darko har skrivit den... =) någon som vet?

2:12 fm  
Anonymous Anonym said...

Oj, nu har jag läst igenom HELA bloggen...det tog flera timmar. Synd att du inte skriver längre. Ville bara säga att jag tycker du är bra :) Filippa som recepionist (stavas det så?) är underbar!

/Fia

9:47 em  
Blogger O said...

KAN MAN BOKA FILIPPA BARK TILL PRIVATA FESTER?? HÖR AV DIG, VI AVGUDAR DIG!!! (nej tangenterna fastnade inte på caps, jag ville bara få uppmärksamhet)

8:54 em  
Anonymous Anonym said...

Hallå... är det nån där?

"Jag har inte rapporterat på länge. Jag känner skam för detta. Jag har ju skapat den är bloggen och har ett ansvar att ta hand om den och hålla den vid liv. Bara för att bloggen blivit lite gammal och tråkig har jag ingen rätt att överge den. Den är ingen jävla sommarkatt!!! Den är mycket mer värd än så. Om jag tröttnar på den tröttnar jag ju på mig själv. Vilken jag visserligen gör. Minst åtta gånger om dan men jag tar inte livet av mig för det. Jag försöker istället bli lite bättre. Hela tiden lite bättre. Roligare, trevligare, gladare, såna saker. Och nu ska även bloggen bli lite bättre." Wendela, förlängesendela

25e kommentatorn

9:06 em  
Anonymous Anonym said...

ska bli kul att höra dig prata i sommar, wendela! :)

5:50 em  
Anonymous Anonym said...

Saknar så att du inte skriver på bloggen längre. Hoppas att allt är bra med dig.

12:24 em  
Anonymous Anonym said...

ja!

12:49 fm  
Anonymous Anonym said...

Vad roligt att du ska skriva igen!
Älskar också Christian K, jag såg dig på hans spelning på cikus, du är ihop med hans trummis va? Per någonting heter han. Bra val, snygg och väldigt bra.

5:57 em  
Anonymous Anonym said...

Undrar om du kollar kommentarerna här fortf?
Ville bara säga att jag tyckte ditt sommarprogram var jättefint! Personligt och roligt. Jag grät tom en liten skvätt när du berättade om "Emelajn" :-)
Tack för ett härligt program med bra musik!

4:14 em  
Anonymous Anonym said...

Jag satt som klistrad vid radion och ville inte missa ett ord av vad du sa. Allt du sa om skaparverkstad, ocensurerad lek, sidor som ligger och skaver, duktig-flicka komplexet var så bra! Jag ska också sätta en post-it lapp i huvudet! Tack för tankeväckande och roligt sommarprat. Snälla fortsätt med din blogg! Kram, E

10:41 em  
Anonymous Anonym said...

Älskade ditt sommarprat. Tror inte du förstår hur begåvad och inspirerande du är. Massor med lycka till!

11:19 em  
Blogger Ulrika said...

Har knappt sett din Filippa, men lyssnade på ditt sommarprat idag. Och lyssnar på reprisen nu. Det är väldigt bra och du berättar fina och tankeväckande saker. Du verkar vara en begåvad och bra person rakt igenom.

Och tack så mycket för Jonathan Richman, okänd för mig tidigare, men nu blir det definitivt minst ett skivköp!

Tack, tack!

12:30 fm  
Anonymous Anonym said...

åh sissela, tack för ett jättebra sommarprat. ärligt och så fint. hoppas du kommer börja blogga snart igen!

7:23 fm  
Blogger Emma said...

Snubblade in hit och vill bara lämna lite fotspår efter mig :)

12:03 fm  
Blogger Ovanliga vantar said...

Förra sommaren träffade ja en tjej som va ihop me Hans, typ va tok-kär i honom men hon ville visst ha sex me mej ändå. Ja träffade åsså Hans å hade en mjölkdrickartävling i Folkets park, ja vann såklart. Trevli kille, hoppas ni får ihop de igen om de ede du vill

12:51 fm  
Anonymous Anonym said...

Varför skriver du inte längre?
Såg att Seke var på dejt i morgonsoffan, med Per Nordmark! Han vill ju jag gå på dejt med!

1:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home