05 mars 2006

flytta till felköping, surmule!

Igår när jag och Hans var på väg hem genom ett stilla snöfall gick vi förbi en kille och en tjej i vår ålder. De stod helt stilla och tittade upp i snöhimlen. När vi passerade dem hörde vi tjejen säga: "Monika älskade staden. Att gå på bio... Palladium." Det var helt surrealistiskt. Som att plötsligt befinna sig mitt i en dokumentär på tv2. En sån som handlar om människor som pratar långsamt och tittar ut genom fönstret alldeles för ofta. De dricker te och suckar och bär på en enorm saknad/tomhhet. Igår såg jag även en affisch på Morrissey. Han ska spela på Baltiska hallen snart. Mina kräkreflexer went bananas över den där affischen. Morrissey står i förgrunden och ser sorgsen och överårig ut, med vattenkammat hår. Han slickar på en mjukglass och tittar snett upp i himlen. I bakgrunden har någon klottrat på en husvägg: modern life is war. Herregud! Det finns inget värre än "deppiga" människor. Och det sjuka är att det är en jäla subkultur att hänga läpp och tycka att livet är skit. Att gå sorgklädd och lyssna på ledsen pop och vilja röka ihjäl sig för att det är "vackert att se livet gå upp i rök". Hur kan man vilja ha som image att se olycklig ut? I min bok tyder det på att man är lågintelligent.

Hur som helst! Jag är lyckligtvis omgiven av glada positiva människor som vinner brons i karate SM (Hals!) och är med på kulturprogram på tv (Liv!) och spelar bra teater över hela sverige (Niki!). Framgång smakar sött och gott. Jag snaskar lite på den när den kommer i min väg.
Annars har helgen varit osedvanligt dålig. Min hälsa har vacklat, hela lördagnatten var jag utslagen av feber. Magen har ömmat och jag har frusit som en ödla på nordpolen. Nu känner jag mig tack och lov kryare. (Det där ordet är dock sjukt. Kryare. Kan man ens säga så?)
Nu ska jag
1. äta mat
2. äta godis
3. se oscarsgalan
4. somna framför tv:n
5. vara allvarligt frisk måndag morgon
6. få ett jätteroligt välbetalt jobb i ett brev på posten
7. hyllas av massorna för lite olika bragder som jag utfört
8. leva lycklig i alla mina dar
9. skapa fred på jorden
10. dö och samtidigt förvandlas till en vit duva som lugnt flyger iväg över ett stilla hav, en ljummen kväll, mot solnedgången, med den majestätiska öresundsbron till vänster om mig och torson glittrande i kvällssolen till höger.
11. "The end"


/THE (w)END(ela)