bright-eyed and bushy-tailed
För första gången i mitt liv har jag drabbats av sömnlöshet. Alla som känner mig vet hur chockerande det är. Jag är en mästare på att sova, har alltid kunnat somna var som helst, hur som helst och med vem som helst. (Har sovit mig igenom nätter där jag på morgonen insett att ett askfat vält över mitt ansikte, har även vaknat pigg och nyter efter en god natts sömn med kattkräk i håret utan att fatta nånting.) Men de senaste dagarna har jag legat klarvaken i min säng och tänkt så intensivt på saker att jag själv kunnat höra hur det knakat. Igår natt gav jag upp klockan fem och gick upp och provade kläder. Av alla saker man kan göra i gryningen så valde jag att spegla mig i olika outfits. Vafan säger det om mig? Jag tror att jag vill förändras, förnyas. För jag satte på mig märkliga kombinationer. Matchade en knallröd klänning med ett par chockrosa strumpbyxor och virade ett lila halsband om huvudet som ett bandage. Och tyckte jag blev fin. Rött, rosa och lila ihop skriker ju gudrun sjödén vilket känns väldigt oroväckande. Håller jag på att bli en ung kulturtant som liksom försöker klä mig gammalt på ett ungt sätt? Som en medelålders kvinna som sätter på sig ett par gula cheap monday-jeans fast tvärtom? Uh, hoppas inte. Ska på möte klockan nio imorgon så jag hoppas att jag somnar inatt. Om inte så hoppas jag iaf att jag sätter på mig nåt mer normalt i gryningen så att jag inte får för mig att gå ut i den där åtta år gamla tröjan som visar magen som jag tyckte jag såg cool ut i igår. Jobbigt att behöva oroa sig över sig själv. Vad man kan tänkas hitta på som man sen måste skämmas för. Men jag vill ju bara förnyas. Förädlas.
Igår på konsum såg jag en skylt som gjorde reklam för nån produkt i nån korg. Det stod "ny kvalitet!" på skylten. Inget om att kvaliteten var förbättrad, den var bara annorlunda. Det tyckte jag var kul. Och typ hederligt. Nästan all annan reklam är ju helt utflippad. En vän till mig har en dove-tvål i sitt badrum där det står "approved by over a hundred real women" Skönt att veta att det är REAL women som tvättat händerna och gillat det. Och inte låtsas-kvinnor. Det hade man ju annars genast misstänkt.
- ah, du säger att hundra kvinnor har gillat den här tvålen?
- över hundra kvinnor
- ja okej. men var det RIKTIGA kvinnor?
- ja, det var det
- och hur vet du det?
- det står här på förpackningen
- aaa...
Imorgon ska bjuda på middag igen. Jag är så jävla trevlig.
/wardrobela
Igår på konsum såg jag en skylt som gjorde reklam för nån produkt i nån korg. Det stod "ny kvalitet!" på skylten. Inget om att kvaliteten var förbättrad, den var bara annorlunda. Det tyckte jag var kul. Och typ hederligt. Nästan all annan reklam är ju helt utflippad. En vän till mig har en dove-tvål i sitt badrum där det står "approved by over a hundred real women" Skönt att veta att det är REAL women som tvättat händerna och gillat det. Och inte låtsas-kvinnor. Det hade man ju annars genast misstänkt.
- ah, du säger att hundra kvinnor har gillat den här tvålen?
- över hundra kvinnor
- ja okej. men var det RIKTIGA kvinnor?
- ja, det var det
- och hur vet du det?
- det står här på förpackningen
- aaa...
Imorgon ska bjuda på middag igen. Jag är så jävla trevlig.
/wardrobela